Identiteit als rode draad


Vele gebiedskarakteristieken bepalen de identiteit
De identiteit van gebieden wordt bepaald door de sociaal-culturele en economische geschiedenis, de fysieke eigenschappen van een gebied en de natuurlijke ontwikkeling die het gebied heeft doorgemaakt. Daarbij gaat het om de ligging, de ruimtelijke vorm van een gebied, het gebruik van het gebied door bewoners en bezoekers, hun eigenschappen en waardeoriëntaties, hun manier van omgaan met elkaar en hun rituelen. Het gebied weerspiegelt het sociale weefsel en de dynamiek daarin. Mede als gevolg van globalisering zoeken mensen meer dan voorheen ‘hun plekje’. Een plek waar ze trots op (kunnen) zijn en waar ze zich betrokken en medeverantwoordelijk voor voelen. Waar ze zich thuis voelen.

Identiteit bindt
De identiteit van een gebied heeft het vermogen om mensen te binden. Ze is herkenbaar en vaak uniek. Zelfs in gebieden met een slecht imago zijn sporen uit het verleden aanwezig om aan een positieve identiteit te werken. Identiteit hoeft niet conserverend te werken, maar kan ook eigentijdse en toekomstgerichte inkleuringen krijgen. Ook de toevoeging van nieuwe iconen kan tot een onderscheidende  en herkenbare kwaliteit in gebieden leiden die mensen weet te binden. 

Lange lijnen; grondig analyseren
Een gebied duurzaam ontwikkelen vraagt oog voor de identiteit van het gebied. Aansluiting op en respect voor de lange lijnen uit het gebiedsverleden blijkt een succesfactor voor een duurzame ontwikkeling. Een vroegtijdig grondige gebiedsanalyse gezamenlijk uitgevoerd door de betrokken partijen in de gebiedsontwikkeling is een vereiste.  Die analyse resulteert in een ambitiedocument waarin de gewenste kernkwaliteiten van het gebied zijn vastgelegd zowel in de vorm van bestaande te koesteren kwaliteiten als nieuwe in de toekomst gewenste kwaliteiten.  Dit is een document dat als richtsnoer en toetssteen in het vervolgtraject is te gebruiken.